Forskarkommentar om hälsoutgifter kopplade till global hälsa och välbefinnande

Hur finansierar vi hälso- och sjukvård för att bekämpa globala hälsohot? Jesper Sundewall, forskare i socialmedicin och global hälsa vid Lunds universitet, diskuterar i The Lancet om vikten av användbara studier på hälsoutgifter kopplade till det globala utvecklingsmålet för hälsa.

Porträtt på Jesper Sundewall, blond och blåögd medelålders man som ler mot kameran.
Jesper Sundewall är forskare i socialmedicin och global hälsa. Foto: Privat

I det senaste numret av The Lancet presenterar Institute for Health Metrics and Evaluation vid University of Washington i en artikel nya data kring globala hälsoutgifter som är specifikt kopplade till det globala utvecklingsmålet för hälsa (SDG 3). Resultaten visar att utgifterna kopplade till SDG 3 överlag ökar. Något som är positivt. Däremot varierar denna ökning  kraftigt mellan länder.

I en kommentar, också den publicerad i The Lancet, diskuterar Jesper Sundewall kring resultaten som Washingtonforskarna har kommit fram till. Han menar att det finns ett stort värde av att studera trender kring hur globala hälsoutgifter utvecklas över tid. Samtidigt anser Jesper Sundewall att författarna kunde ha gjort mer för att göra sina resultat mer användbara och tillgängliga för beslutsfattare inom hälso- och sjukvård.

– Den här typen av stora studier får inte bara vara en intressant akademisk övning utan forskarna har också ett ansvar att bidra med användbara kunskapsunderlag för beslutsfattare inom hälso- och sjukvården, säger Jesper Sundewall.

Han förklarar vidare att artikeln i ljuset av covid-19-pandemin också belyser hur underfinansierat det internationella systemet är för att hantera globala sjukdomsutbrott.

– Detta har lyfts tidigare. Och det är bra att diskussionen kring hur vi gemensamt finansierar och bekämpar globala hälsohot nu kan föras utifrån ett mer gediget kunskapsunderlag, avslutar Jesper Sundewall.

Artikeln av Institute for Health Metrics and Evaluation och Jesper Sundewalls kommentar kan du ta del av i The Lancet.

Mer om Jesper Sundewalls forskning hittar du i hans profil i Lunds universitets forskningsportal Lucris.