Fakultetens silvermedalj till Björn Jonson

Björn Jonson tilldelas Medicinska fakultetens silvermedalj

Medicinska fakultetens silvermedalj tilldelas personer som på olika sätt visat ett stort engagemang för fakulteten och dess forskning och utbildning inom medicin och hälsa. Detta år tilldelas professor emeritus Björn Jonson medaljen för hans internationellt banbrytande insatser inom lung- och intensivvård, bland annat av skapandet av den moderna respiratorn.

Björn Jonson är professor emeritus i fysiologi vid Lunds universitet. Björn Jonson disputerade 1970 på lungans funktions och i början av sin forskargärning konstaterade han att dåtidens utrustning för andningshjälp var bristfällig. Tillsammans med kollegan Sven Ingelstedt utvecklade han den nya tidens respirator – Servoventilatorn – något som kom att få stor enorm för intensivvård runt om i världen. Björn har även under  2020 deltagit i utvecklingsinsatser för att få fram respiratormodeller inriktade på patienter som vårdas för covid-19.

Björn Jonson och Erik Renström står utomhus. Erik Renström har en medalj i handen. Foto
Erik Renström (till höger) lämnar över fakultetens silvermedalj till professor emeritus Björn Jonson.

Diplom med texten:  2020 tilldelas Björn Jonson för sina internationellt banbrytande insatser inom lung- och intensivvård, bland annat av skapandet av den moderna respiratorn, medicinska fakultetens silvermedalj
Björn Jonson tilldelas fakultetens silvermedalj för sina internationellt banbrytande insatser inom lung- och intensivvård, bland annat av skapandet av den moderna respiratorn.