Faktultetens nya dekan och prodekan

Proträttfoto på Kristina Åkesson och  Martin L Olsson utomhus.
Professor Kristina Åkesson och professor Martin L Olsson blir dekan och prodekan för Medicinska fakulteten i januari 2021.

Nu är det klart! Rektor har beslutat att tillsätta framröstat dekanpar vid fakulteten. Professor Kristina Åkesson blir dekan och professor Martin L Olsson blir prodekan, med början 1 januari, 2021.

Medicinska fakultetens nuvarande dekan, Erik Renström, kommer att tillträda som rektor för Lunds universitet vid årsskiftet. Efter ett val inom Medicinska fakulteten valdes nuvarande prodekan Kristina Åkesson till dekan och nuvarande vicedekan Martin L Olsson till prodekan. Det formella beslutet är nu fattat av rektor.

Hur känns det?
Riktigt bra! Vi vill tacka för förtroendet som fakulteten visat oss. Det är väldigt roligt och mycket hedrande att ha blivit valda att leda Medicinska fakulteten under de kommande tre åren. Vi ser fram emot att få arbeta tillsammans med alla fantastiska medarbetare vid vår fakultet.

Vad gör er till ett bra dekanpar?
Dels kompletterar vi varandra och resonerar väldigt bra ihop. Dessutom är vi också i den unika situationen att redan ha arbetat i fakultetsledningen under innevarande period.  Även om arbetsuppgifterna blir annorlunda är det ett försprång jämfört med att komma in helt nya.

Vi har under denna tid fokuserat på olika områden, vilket gett oss både bredd och god insyn i viktiga samarbeten inom och utanför fakulteten.

Vad har ni på gång?
Redan före årsskiftet så inventerar vi nu aktuella uppgifter och arbetsfördelningen inom dekanatet för att göra nödvändiga justeringar. Det kommer inte ske några snabba omvälvningar, tvärtom tror vi att det lagts en sund grund för ett stabilt och målinriktat arbete de tre innevarande åren. Planen är att fullfölja så mycket som möjligt av allt det goda som påbörjats.

Därutöver måste vi självklart hela tiden vara redo att svara upp mot nya utmaningar och lyssna av vad som är viktigt för fakulteten, både i det dagliga och mer visionärt för framtiden. I dessa tider är det också viktigt att vara beredda att ompröva saker och ting, inte minst i ljuset av hur pandemin utvecklas.