Broskprotein kan vara intressant vid bröstcancer

Hallå där Anna Blom, du var en av de forskare från Lunds universitet som fick anslag från Cancerfonden. Totalt 5 250 000 kronor på tre år för forskningsprojektet Alternative roles of complement inhibitors in cancer.

Porträtt Anna Blom. Foto.
Anna Blom. Foto: Tove Smeds

Anna Blom, professor i medicinsk proteinkemi, vad handlar ditt forskningsprojekt om?

Varje människa har ett medfött försvarssystem mot infektioner som kallas komplement. Systemet tar även hand om diverse avfallsprodukter i kroppen, som döende eller förändrade celler, till exempel cancerceller. Skyddssystemet kompletteras av proteiner som noga kontrollerar attacken,  så kallade komplementhämmare, och utan dessa skulle komplement direkt angripa våra egna celler.

Vi har nyligen identifierat tre nya sådana komplementhämmare: COMP, SUSD4 och CSMD1. Oväntat nog har vi även upptäckt att dessa proteiner är djupt inblandade i utvecklingen av bland annat bröst- och ovarialcancer, och vi vill bättre förstå de molekylära mekanismer som ligger bakom dessa aktiviteter.

COMP är ett broskprotein vi fann produceras även i bröstcancerceller, vilket är starkt förenat med dålig överlevnad och metastaser hos patienter. Vi ska nu undersöka om COMP kan användas som biomarkör för bröstcancer och även ta reda på varför COMP-närvaro i cancerceller har en förmåga att överleva bättre och bilda metastaser, och om dessa liknande observationer även gäller för ovarial cancer.

SUSD4 och CSMD1 sitter på cellens yta och, som vi tidigare har visat, bromsar bröstcancerutveckling. Vi vill nu försöka förstå molekylära mekanismer bakom dessa observationer, och för att uppnå detta använder vi cellbiokemiska tester, vävnader från patienter och djurmodeller.

Vilken nytta kan det bidra med?

Genom att få förståelse i detalj och på molekylärnivå hur dessa komplementhämmare påverkar cancerceller kan vi bana väg för att ta fram nya läkemedel som kan manipulera förmågan och därmed vara till patientens fördel. Vi hoppas även kunna hitta nya biomarkörer som vi kan använda för att ställa prognos, framför allt när det gäller den utveckling av metastaser som sker. Vi ägnar oss åt translationell forskning med övergripande mål att förbättra behandling av bröst- och ovarialcancer.

Vad betyder anslaget för ditt arbete?

Utan extern finansiering som denna skulle vi inte kunna utföra någon forskning alls, så detta bidrag är absolut nödvändigt för vår grupp.

Anna Bloms profil i Lunds universitets forskningsportal