Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Arbetsmiljöproblem åtgärdade

Vid en inspektion i december 2018 uppmärksammade Arbetsmiljöverket att det funnits brister i arbetsmiljöarbetet gällande allvarliga händelser av hot i verksamheten på Medicinsk fakulteten. Nu konstaterar Arbetsmiljöverket att de brister som funnits är åtgärdade. Arbetsmiljöverkets inspektör menar att fakulteten arbetat seriös med de problem som fanns och dragit viktiga lärdomar för framtiden.

Bakgrunden är ett ärende där medarbetare vid Medicinska fakulteten hotats och trakasserats. Arbetsmiljöverket konstaterade ett antal brister i fakultetens hantering av arbetsmiljöarbetet och ställde krav på fakulteten att åtgärda dessa brister.

En arbetsgivare är skyldig att anmäla denna typ av händelser till Arbetsmiljöverket, vilket ska göras skyndsamt. Detta hade fakulteten missat att göra.
– Organisationen måste säkerställa vilken chef som ska göra anmälan annars är det lätt att det faller mellan stolarna. Detta är nu åtgärdat. Fakulteten har tagit fram en tydlig rutin för anmälan, säger Birgitta Sivnert, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

När allvarliga händelser inträffar behöver organisationen utreda bakomliggande orsaker för att uppmärksamma brister så att åtgärder kan sättas in för att förebygga ohälsa och olycksfall.  Situationer och skeenden som hot och trakasserier påverkar dessutom många andra medarbetare inom i organisationen. Då behöver man undersöka hur den organisatoriska- och sociala arbetsmiljön ser ut och var det finns risker för ohälsa. Detta arbete är nu genomfört på fakulteten. Därmed konstaterar Arbetsmiljöverket att de brister som funnits är åtgärdade och ärendet hos dem avslutas.

– Det är viktigt att man som organisation utreder vad som har hänt efter en allvarlig händelse. Det är ett tillfälle att granska sitt arbetsmiljöarbete och åtgärda de brister som uppmärksammas samt att lära sig något av händelsen så att det blir bättre framöver, fortsätter Birgitta Sivnert.

– Medicinska fakulteten har dragit lärdom av detta och har arbetat väldigt seriöst med frågorna, tillsammans med skyddsombuden. De har tagit fram mycket bra material och dokument som även kan spridas till övriga delar av universitetet.

– Vi har tagit till oss av Arbetsmiljöverkets kritik och vi är många som arbetat intensivt med detta. Det är mycket positivt att Arbetsmiljöverket anser att de åtgärder vi vidtagit är tillräckliga och att de har gett resultat, säger Jimmie Kristensson, vicedekan med ansvar för medarbetarskap och etik på fakulteten.

–  Samtidigt så är ett arbete som detta framförallt till för fakultetens medarbetare. Det har varit en svår men samtidigt lärorik process. Vi har jobbat tillsammans både arbetsgivare och skyddsorganisation över de traditionella institutionsgränserna. Vi har haft ett mycket bra samarbete. Jag är övertygad om att vi har ökat vår egen kunskap om fakultetens styrkor och utmaningar och samtidigt ökat vår beredskap inför framtiden.

 

Mer information:

Medicinska fakultetens nya rutin för anmälan av tillbud, arbetsskada och allvarlig olycka eller tillbud

Läs mer om ärendet i en nyhet från februari 2018: Åtgärder efter arbetsmiljöproblem