20 miljoner till forskning om arvets och miljöfaktorernas betydelse vid alkoholmissbruk

Professor Kristina Sundquists forskargrupp vid Centrum för primärvårdsforskning har tilldelats 20 miljoner kronor av National Institute on Alcohol Abuse and Alcohol, National Institutes of Health (NIH), USA.

Kristina Sundquist ska tillsammans med professor Kenneth Kendlers forskargrupp vid Virginia Commonwealth University fortsätta sina framgångsrika studier om hur arv och miljöfaktorer, bland annat den sociala miljön samspelar vid uppkomsten av alkoholmissbruk. Projektet kommer att använda nationella och regionala data från olika källor och avancerade analytiska metoder för att fördjupa kunskaperna i hur detta samspel fungerar.

Kristina Sundquist har sedan tidigare ett stort pågående anslag från National Heart, Lung, and Blood Institute, NIH, för studier av att vara för tidigt född och dess inverkan på hjärt-kärlsjukdomar. I ett annat pågående projekt, finansierat från National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism, NIH, identifieras riskfaktorer för självmord vid drog- och alkoholmissbruk.

– Jag känner mig mycket hedrad över det fortsatta förtroendet som vi nu fått. Detta är ett resultat av det fantastiska teamwork och den analytiska kompetens som finns i forskargruppen på Centrum för Primärvårdsforskning, säger professor Kristina Sundquist.

– Forskningen kommer att ge viktig kunskap om orsaker, prevention och behandling av alkoholmissbruk.

Kontakt: Kristina Sundquist, professor, verksamhetschef vid Centrum för Primärvårdsforskning (CPF), Region Skåne, Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet, 040-391376, kristina [dot] sundquist [at] med [dot] lu [dot] se (kristina[dot]sundquist[at]med[dot]lu[dot]se)