180 miljoner till forskning inom medicin och hälsa

Lunds universitet erhåller ett tillskott om ca 180 miljoner till forskning inom medicin och hälsa de kommande åren. Det framkom när Vetenskapsrådet (VR) nyligen presenterade ett nytt anslagsbeslut.

Ett 40-tal forskare delar på de 180 miljoner som universitetet tilldelas i anslagsbeslutet i de fyra kategorierna  forskningsprojekt, etableringsbidrag,  anställning som forskare i klinisk miljö samt bidrag för utveckling av metoder för ersättning, begränsning och förfining av djurförsök (3R).

Totalt delades närmare 1 miljard kronor ut i de ovan nämnda kategorierna. Störst andel pengar tilldelades Karolinska institutet, följt av universiteten i Lund och Göteborg.

- Det är glädjande att se att kollegorna på Medicinska fakulteten vid Lunds universitet hävdar sig mycket väl nationellt. I förhållande till vår storlek är vi mycket konkurrenskraftiga, säger Erik Renström, dekan vid Medicinska fakulteten.

Ytterligare pengar kan komma att tillfalla medicinsk forskning vid Lunds universitet när VR fattar beslut om ett antal andra kategorier senare i november samt i december.

En av de forskare som beviljats pengar i det aktuella VR-beslutet är Anders Rasmussen, biträdande universitetslektor med fokus på associativ inlärning. Anlaget om totalt 6 miljoner kronor går till hans projekt ”Neurofysiologin bakom förväntningar, feedback och överraskningar – mot en hjärnbaserad inlärningsmodell”.

Vilken bakgrund har du och hur ser kopplingen till den aktuella forskningen ut?
- Det är en lång väg. Innan jag började med hjärnforskning pluggade jag psykologi. Jag kopplar i min forskning samman psykologiska inlärningsmodeller med neurofysiologiska förändringar i lillhjärnan under enkla former av motorisk inlärning. Målet är att i detalj förstå vad som händer i hjärnan när vi lär oss en ny motorisk färdighet.

- Min och andras forskning visar att vi lär oss framför allt när våra förväntningar inte stämmer. Men hur ser en förväntning ut i hjärnan? Genom studier på cellnivå i lillhjärnan försöker jag svara på denna fråga.

Vilken nytta kan ny kunskap inom fältet bidra med?
- Ett grundläggande mål inom neurovetenskapen är att ta reda på exakt vad som händer i hjärnan när vi lär oss ett nytt beteende – och där kan denna forskning leda till nya insikter. Det är framför allt nyfikenhet på hur lillhjärnan fungerar och hur motorisk inlärning kan kopplas till till neurofysiologiska förändringar i lillhjärnan som driver mig.

- Men jag har också ett forskningsprojekt där jag studerar samma typ av inlärning hos barn med ADHD. På sikt hoppas jag att min forskning kan leda till att vi får en bättre förståelse av ADHD.  Ny kunskap kan också vara värdefull vid till exempel stroke, då den drabbade ofta måste genomgå lång rehabilitering och lära om mycket på nytt.

Vad betyder anslaget för dig?
- Det är jätteviktigt! Nu kommer jag att kunna lägga mer egen tid på forskningen och även anställa en doktorand. Jag får även möjlighet att skaffa ny utrustning som innehåller den senaste tekniken.

Anders Rasmussen har tidigare erhållit anslag för sin postdok från VR, som han genomförde vid Erasmus-universitetet i Rotterdam.

Anders Rasmussen i Lunds universitets forskningsportal

Vetenskapsrådets beslut om bidrag den 2 november 2020 (VR:s webbplats)